Vintercupen 2014 ble historisk

Galterud A - Galterud B før finalen i 2014

Galterud A – Galterud B før finalen i 2014

Den 26. utgaven av Galterud IF’s Vintercup ble historisk etter at både Galterud A og Galterud B vant sine semifinaler og nådde finalen. Finalen ble dog aldri spennende og A-laget vant til slutt hele 13-3.

Etter at begge Galterud-lagene skulle spille finale fikk klubben en utfordring i å samle sammen nok spillere til å kunne ha to kamptropper. Det ble derfor børstet støv av gamle helter, og både Jo Lea og Bjørn «Bosse» Harbosen ikledde seg den blåhvite drakta. Begge to ble en del av det, for anledningen, hvite a-laget. B-laget stilte i helblått. Det var ikke spilt mer enn knapt 3 minutter før a-laget tok ledelsen, og etter hvert ble det bare et spørsmål om hvor stor seieren skulle bli. På topp for a-laget utviklet det seg også til en kamp om toppscorertittelen ettersom både Jonas Strand og Johnny Trøsberget hamret baller i nettet.Semifinalene var det på forhånd knyttet store forventninger til. Galterud B skulle ut i en tøff batalje mot Eidskog og Galterud A skulle møte vinneren fra gruppe A, Raumnes & Årnes.Etter å bli liggende under fikk Eidskog i starten av andre omgang tildelt et, i beste fall, tvilsomt idømt straffespark. Dette ble trygt satt i mål, men det var Galterud B som skulle trekke det lengste strået da Jack Hansen ble matchvinner for arrangørklubben med en heading da matchuret gikk mot slutten.

I den andre semifinalen var Raumnes & Årnes favoritter. Både Nesbuene og Galterud hadde to napp i vandrepokalen i forkant av årets turnering og begge klubbene var ivrige etter å sikre seg pokalen til odel og eie. Da Galterud bommet på divisjonsstraffa før kampen, virket ikke muligheten for en helgalterudisk finale særlig stor. Men om Raumnes & Årnes undervurderte Giffarna, eller om arrangørklubben bare ble ekstra tent av straffebommen vites ikke. Selve fotballkampen ble fortjent vunnet av Galterud A med hele 5-2. Toppscorer i seniorklassen ble Jonas Strand fra arrangørklubbens A-lag med 7 mål.

I G19-klassen var det KIL Fotball som stakk av med pokalen for andre året på rad. Etter to seire og en uavgjort kunne ingen av de tre andre lagene hindre de rødhvite i å juble for turneringsseier. Toppscorertittelen ble delt mellom KIL Fotball’s Markus Jullum og Eidskog Fotball’s Mathias Heitun, begge med 4 mål.

G19-klassen fikk også samme vinner som i 2013 da Flisa/Åsa/Hof var utilnærmelige og vant alle sine 3 kamper. Toppscorer her ble vinnerlaget’s Simen Midtstundstad med 4 mål.

Gjennom to helger har det blitt produsert mye underholdning i Kongsvingerhallen. Det har vært mye folk til stede og scoringene har strømmet på.

Galterud IF ønsker å takke alle spillere og trenere/lagledere som har produsert underholdende fotball og mye mål, Glåmdal Dommerlaug for å stille opp med dommere til alle kamper, publikum som har heiet frem sine helter på banen, og alle frivillige som har bidratt til å gjennomføre turneringen! Etter at Galterud stakk av med vandrepokalen for 3. gang vil det neste år være en ny vandrepokal å kjempe om.

Takk for i år og velkommen tilbake i 2015!